Носителят на „Кристален глобус“ Саболч Хайду идва в София с „Денят на Калман“ – творба, в която се преплитат елементи от предишните му два филма „Живял съм и по-добре“ (2016, с наградата за най-добър филм в Карлови Вари), задълбаващ в семейните и личните взаимоотношения, и „Градът на съкровищата“ (2020), който се осмелява да изследва още повече тъмната страна на човешката психика. „Саболч Хайду е в ролята на объркания Калман в тази минималистична, динамична и сърцераздирателна екранизация на театрална постановка със завладяващи кадри, съдържателни диалози и впечатляващ звън на вятърни камбанки“, пише Едвинас Пукшта по време на представянето на филма на кинофестивала „Черни нощи“ в Талин. А според Cineuropa „Денят на Калман“ прилича на терапевтичен сеанс с неясен изход, по време на който се освобождава гняв, мръсното бельо се изнася публично, а зрителите се приканват да пролеят сълза или да отхапят парче месо от кървящите рани“. Филмът разглежда въпроси като трудността да предадеш любовта си по начин, по който другият може да разбере, и невъзможността да я получиш в желаната форма. В другата главна роля ще видим удивителната актриса Орши Тот, която познаваме от ранните филми на Корнел Мундруцо. Специалната прожекция на „Денят на Калман“, представен от режисьора Саболч Хайду и продуцента Джим Старк, е на 20 март от 18:30 часа в кино Одеон, а двамата гости ще имат възможност да се срещнат с публиката на „Кафе с автограф“ във фестивалния център – Кафе и галерия „Синтезис“ * „Фоносинтезис“ – 21 март, начален час 11:00!
* * *
Немският режисьор и сценарист Файт Хелмер ще представи лично в София най-новата си творба „Гондола“ на 21 март, от 20:30 часа в кино Люмиер. Филмът е лишен от диалог разказ за две служителки на кабинков лифт, които се влюбват, докато се изкачват и спускат по отдалечените планини на Грузия. „Има няколко места на земята, където сутрин не се качваш на автобус, а отиваш на работа с кабинков лифт“, отбелязва Файт Хелмер. „Точно такова място в Грузия ме вдъхнови да напиша история за две служителки на подобна въжена линия, които винаги се срещат, когато гондолите им се разминават по средата на пътя“. В поетичния романс участват Нини Соселия, Ниара Чичинадзе („Мокър пясък“), Матилде Ирман („Лоши банки“) и Звиад Папуашвили.
* * *
Как да говорим за случилото се през 2020 година от дистанцията на времето? След като непосредствените експерименти от годината на пандемията Covid-19 вече са далеч зад гърба му, Кристи Пую смята, че е време да отговори на този въпрос. За много от зрителите може да се окаже трудно да видят себе си отразени в портрета, в който румънският майстор на дисекцията на обществото улавя обратната страна на лозунгите на надеждата – като известната фраза „ще излезем от това по-добри". „MMXX“ (римската цифра за въпросната година) или „2020“ е филмът, в който прочутият режисьор ни приканва да се замислим.
Чрез четири почти независими истории Кристи Пую се опитва да улови важни човешки състояния. В сюжетите терапевт, парамедик и инспектор, който се занимава с разследвания на трафик на хора, трябва да решават казуси, свързани с ежедневието, с професионалните си отговорности, но и с реалността, която ги поставя в изключително сложни ситуации. Според Cineuropa чрез „2020“ Кристи Пую, носител на голямата награда в конкурса „Особен поглед“ в Кан за епохалния за румънското кино „Смъртта на господин Лазареску“, както и на специалната награда „ФИПРЕССИ Платиниум“ в София, продължава филмографията си с нова част от мрачните си, но изключително точни гледни точки към днешното общество. Прожекцията, на която филмът ще бъде представен лично от режисьора и от продуцентката Анка Пую, е предвидена за 23 март, от 14:00 часа в кино Люмиер.
* * *
Не пропускайте срещите с майсторите на европейското кино Саболч Хайду, Файт Хелмер и Кристи Пую!
* * *
ОЧАКВАМЕ Ви на #КИНО!
#28SofiaIFF